Små tips til en sundere livsstil

Små tips til en sundere livsstil

maj 4, 2020 0 Af Redaktionen

Hvis du drømmer om en sundere livsstil skal du ikke lægge hele tilværelsen om fra den ene dag til den anden, men i stedet løbende tage små skridt i retning mod dit mål. Her i artiklen giver vi dig en række konkrete tiltag, som er lette at implementere i hverdagen, og som kan gøre en overraskende stor forskel for din sundhed.

Ved hvert eneste årsskifte, bliver der indgået tusindvis af løfter, det vi kalder for nytårsforsæt, om at noget skal gøre anderledes i det nye år. Særligt når det kommer til sundheden, benyttes dette tidspunkt som startlinjen på omlægning af livsstilen.

Cigaretterne skal droppes, alkoholindtaget skal skæres ned, kosten skal være bedre, der skal motioneres mere og så videre. Vi har ikke nogle tal til at bakke følgende påstand op med, så tag den med et gran salt, men det er vores klare opfattelse, at det sjældent går specielt godt med planerne. Det kører måske nogenlunde fornuftigt de første par måneder, hvorefter de fleste så småt begynder at slække på kravene til dem selv, inden livsændringen helt kasseres og alt vender tilbage til normalen. 

Der kan være mange årsager til, at projektet ‘et sundere liv’ ikke går, men ofte er det fordi ændringen simpelthen er for stor og for markant, hvilket udmatter og gør livet surt, hvorefter projektet til sidst skrottes helt. 

Drømmer du om en sundere livsstil, anbefaler vi i stedet, at du indfører små ændringer og tiltag løbende, så det er knap så stor en omvæltning. 

Lav små ændringer i kosten

Vejen til et sundere liv går i høj grad gennem kosten, så der er ingen vej udenom et kig på din kostpyramide. 

Hvis du elsker røde bøffer, pomfritter og sauce, bliver det en stor udfordring, hvis du skal til at lave af grøntsager i stedet for steakfries, ribeye og bernaise.

Heldigvis kan du sagtens fortsætte med at spise din livret, for det handler mest af alt om mængderne, du indtager.

Start langsomt ud med at gøre det obligatorisk at du altid skal spise grøntsager eller salat til dine måltider. Spis som du plejer, men sørg for at der altid er noget grønt med på tallerkenen. 

Efterhånden kan du øge mængden af det grønne og skrue lidt ned for det røde kød og de sprøde fritter. 

Benyt enhver mulighed for træning

Træning er sundt, og det er sikkert også derfor, du har besluttet, at du skal i gang med at bevæge dig. I en travl hverdag er der dog ikke nødvendigvis tid eller overskud til at bruge en time på at løbe eller træne i et fitnesscenter, hvorfor drømmen om at komme i gang med at træne aldrig bliver til mere. 

Du behøver dog ikke nødvendigvis gå all in på træningen, hvis du gerne vil leve sundere, for de fleste af os har masser af muligheder for at træne lidt i løbet af dagligdagen, så længe vi blot lærer at spotte mulighederne.

Her får du et par eksempler på træning i dagligdagen, som de færreste af os tænker over:

Når du skal vente

Hvis du skal vente på noget eller nogen, fx bussen eller en person til et møde, kan du i stedet for at sidde, rejse dig og gå rundt. Det lyder måske lidt fjollet og ubetydeligt, men gør du det nok gange i løbet af en dag, kan du faktisk ende med at få adskillige kilometer i benene. 

Skal det virkelig give noget, kan du investere i en eller flere vægtveste, som du kan have på i dagligdagen. En vægtvest sørger for, at hver eneste skridt du tager, vil kræve mere energi end hvis du ikke havde den på, hvilket gør selv de mindste bevægelser endnu bedre og sundere for kroppen.

Når du skal på en anden etage

Elevator og rulletrapper er smarte, men for dig som gerne vil i form og leve sundere, er det en skidt opfindelse. 

At gå på trapper er rigtig god træning for kroppen, så sørg for at benytte trapperne ved enhver lejlighed. Uanset hvor nemt og bekvemt det måtte være at tage elevatoren, skal du fra nu af bruge trapperne i stedet. 

Når du plejer at sidde ned

Hvis du arbejder på et kontor, sidder du sikker ned store dele af dagen, hvilket ikke er fordelagtigt, hvis du vil være sund. 

Hvis du er så heldig, at dit kontor er udstyret med hæve- sænkeborde, kan du arbejde nøjagtigt som du plejer, selvom du står op. Hvis ikke, kan du tage regelmæssige pauser fra arbejdet, hvor du rejser dig fra kontorstolen og går lidt rundt i lokalet. 

Som en bonus gør det også noget godt for produktiviteten, at kroppen bliver holdt i gang.