Black friday – historien om årets største shoppedag

Black friday – historien om årets største shoppedag

juli 3, 2020 0 Af Redaktionen

Black Friday har for alvor gjort sit indtog i Danmark, hvor dagen, ligesom sit amerikanske modstykke, er fyldt med gode tilbud på elektronik, tøj, sko og lignende. I denne artikel kan du blive klogere på Black Friday.

Black Friday er den uformelle betegnelse for fredagen efter Thanksgiving i USA. På denne dag bliver der shoppet i fysiske butikker og på nettet, hvor det bugner med gode tilbud. Black Friday betragtes af mange som begyndelsen på den årlige julehandel og mange benytter netop dagen til at foretage julegaveindkøbene til billigere penge.

Siden 2005 har Black Friday været den travleste indkøbsdag i USA. 141 millioner amerikanere shoppede i 2013 på Black Friday. I alt blev der spenderet for 57,4 milliarder dollars.

Navnets oprindelse

Navnet ’Black Friday’ kan lyde lidt besynderligt, men forklaringen på, hvorfor dagen er blevet døbt ’sorte fredag’, giver faktisk fin mening.

Navnet har sin oprindelse i Philadelphia, hvor det beskrev de voldsomme mængder af mennesker, som befandt sig på gader og stræder efter Thanksgiving. Som vi siger herhjemme, var der ’sort af mennesker’ og da det var på en fredag, blev den ’sorte fredag’ døbt ’Black Friday’.

Oprindelige har navnet altså intet med shopping og gode tilbud at gøre. Denne kombination er først opstået senere hen, hvor detailbranchen gav en anden grund til navnet; det var nemlig den dag på året, hvor de fleste forretninger igen fik plus i regnskabet – altså SORTE tal på bundlinjen i regnearket.

I Danmark

Det er næppe gået din næse forbi, at Black Friday også i Danmark er blevet en stor shoppingdag. Hver eneste november bombarderes vi med reklamer og påmindelser om dagen, så ingen er i tvivl om, hvad der er på vej.

Traditionen havde været i amerikanske hænder i adskillige år, inden en række danske webshops tog Black Friday til sig, ved at tilbyde deres kunder ekstra gode tilbud på den sidste fredag i november måned. Året efter valgte flere webshops at følge trop, ligesom også flere fysiske butikker hoppede med på konceptet.

I 2014 registrerede man på Black Friday 4,5 millioner kreditkortstransaktioner i Danmark, hvilket på daværende tidspunkt var rekorden for én dag.

Kritik af Black Friday

Når Black Friday 2020 går i gang senere på året, er det ikke alle danskere, som klapper begejstret i hænderne over forbrugsfesten.

Kritikere kritiserer blandt andet dagen for at opfordre til unaturligt stort forbrug, hvilket vores klode og klima ikke kan bære. Andre finder dagen for opreklameret, da de mener, at tilbuddene ikke lever op til hypen omkring mærkedagen.