At kalde Koenigsegg for en bilproducent er ikke altid passende, for de slæder, som forlader virksomhedens fabrikshaller, bør nærmere betegnes som raketter på hjul.
Seneste skud på stammen fra Koenigsegg er Jesko, som er arvtageren til den vanvittige Agera RS. Det kommer næppe som en overraskelse for kendere af bilmærket, at denne nye bil er endnu mere vanvittig end de tidligere topmodeller.
Koenigsegg kalder selv deres bil for en ‘megacar’, og det forstå man godt, når man dykker lidt nede i bilens uhyrlige egenskaber.
Koenigsegg Jesko yder op til 1600 HK
For at kunne overgå den ellers fremragende Agera RS, skulle der noget alvorligt udstyr under motorhjelmen, og det må man sige, at Koenigsegg er lykkes med.
Motoren i Jesker er en re-designet 5-liters twin-turbo V8 motor, og på en god dag kan denne levere helt op til 1600 HK.
En særlig nyudviklet 9-trins automatgearkasse sørger for, at den voldsomme kraft bliver optimalt udnyttet.
Over 480 km/t på toppen
Koenigsegg Jesko er et bæst af en maskine, og når sømmet trykkes i bund, og de 1600 HK får lov til at sætte bilen i gang, kan føreren nå helt op på 480 km/t, oplyser producenten.
Teoretisk set kan bilen dog også, under optimale omstændigheder, komme helt op på svimlende 560 km/t.
Opkaldt efter far
Det er Christian von Koenigsegg, som i 1994 stiftede den svenske bilfabrikant, som på daværende tidspunkt havde som målsætning at producere en verdensklasse sportsvogn.
Virksomheden havde dog formentlig ikke set ud, som den gør i dag, hvis det ikke havde været for grundlæggerens far, hvis navn er Jesko von Koenigsegg. Som en gestus til faderen, og som en anerkendelse af hans indsats og betydning, er denne seneste superbil fra Koenigsegg opkaldt efter ham.
Udsolgt på bare 5 dage
Imens vi andre kan drømme om en dag at få lov til blot at se en Koenigsegg Jesko, er der andre, som har så mange penge, at de kan få lov til at eje og køre i superbilen.
På blot 5 dage efter udstilling af bilen til verdenspremieren i Genève, var samtlige af de 125 eksemplarer, som virksomheden havde planlagt at producere, fuldstændigt revet væk.
Det massive prisskilt på omkring 20 millioner kroner + eventuelle afgifter, var altså ikke nok til at afholde de fartglade købere fra at investere i Koenigsegg Jesko.
Tak til Luftpistolen
Denne artikel er blevet til i samarbejde med Luftpistolen.dk, hvor du kan få kyndig vejledning til valg af den rette luftpistol til dine behov og ønsker.