Hvad kan man gøre for at bekæmpe dårlig søvn?

Hvad kan man gøre for at bekæmpe søvnløshed?

Får vi mennesker ikke tilstrækkeligt med søvn, fungerer vi ikke optimalt. Derfor er søvnløshed ikke noget, man skal spøge med. Døjer du med søvnløshed, er artiklen her måske lige det, du har brug for. I hvert deler vi 3 skarpe tips til, hvordan du kan bekæmpe søvnløshed. 

Konsekvenserne af manglende og dårlig søvn er ikke blot store; de er som regel også mange. Derfor er søvnløshed virkelig ikke noget, man skal spøge med. 

Dårlig søvn kan udløses af mange forskellige forhold og faktorer. Hyppige syndere i den forbindelse plejer at være traumatiske oplevelser, stress, fysiske smerter, spekulationer eller sygdom.

Uanset hvad der er skyld i, at du sover dårligt, er der heldigvis en række initiativer, du kan iværksætte med henblik på at komme din søvnløshed til livs, og herunder kommer vi med 3 bud på, hvad du kan gøre.

Hypnose

Der findes en del udbydere af lydhypnoseprogrammer målrettet folk med søvnbesvær. Du kan prøve at Google: “Lydhypnose mod søvnløshed” og se, hvad der kommer frem.

En anden mulighed er naturligvis også fysisk at besøge en hypnotisør. 

Prøv en tyngdedyne

Tyngdedyner til voksne har i den grad vundet indpas de seneste år, hvilket særligt skyldes, at den slags dyner har vist sig ekstremt effektive i forhold til at forbedre søvnen og mindske kroppens og sindets stressniveau.

Der findes mange forskellige tyngdedyner på markedet, og du kan med fordel dykke ned i en eller flere tyngdedyne test(s), hvis du vil højne chancen for at finde den tyngdedyne, der imødekommer flest muligt af dine behov og ønsker. 

Faste rutiner

At indføre faste soverutiner plejer at være et ret effektivt redskab i forhold til at komme søvnløshed til livs.

Ved at gå i seng det samme tidspunkt hver eneste dag vil du nemlig før eller siden vænne din hjerne til, at den har brug for hvile og søvn et givent tidspunkt.

Dette vil formentlig føre til, at du rammes af en naturlig træthed, når klokken nærmer sig dit faste sengetidspunkt, og gør du dette, bliver det helt sikkert lettere for dig at falde i søvn.

Vær dog opmærksom på, at vedholdenhed er vigtigt her. Den naturlige træthed kommer næppe allerede efter et par dage med faste rutiner.

Scroll til toppen